Udea presenteert innovatief kassasysteem

Udea presenteert innovatief kassasysteem

Udea heeft voor het kassasysteem van Valk Solutions gekozen omdat het veel innovatieve mogelijkheden heeft. Het levert onder meer tijdwinst, inzicht in klantgedrag en kostenbesparing op. Bij Marqt en veel Ekoplaza’s zijn inmiddels na oplevering veel zaken geoptimaliseerd en functioneert het goed. Dit kassasysteem biedt ook veel kansen voor de bio speciaalzaak.

Enorme tijdsbesparing én meer klantenbinding
Bij Marqt en Ekoplaza zijn de eerste successen zichtbaar. Door het vervangen van het kassasysteem is een platform in de cloud gecreëerd waarin de voorraad automatische bijgehouden wordt, wijzigingen in prijs en assortiment centraal worden doorgegeven, maar dat ook opties heeft voor een scannerscale, elektronische schaplabels en een loyaliteitsprogramma voor klanten.

Luc Heijl van Udea is projectleider en heeft intensief samengewerkt met Jon ten Wolde van Valk Solutions, de leverancier van het platform. Begin januari ging het project officieel van start. Begin 2021 zijn alle opties getest en beschikbaar. “Het bestaande kassasysteem kon niet wat wij wilden. Het nieuwe systeem biedt ongelofelijk veel voordelen. En dat geldt niet alleen voor onze formulewinkels, ook bio speciaalzaken (formulevrije winkels) kunnen aanhaken en meeliften op dit concept. Zij kunnen zo hun concurrentiepositie verbeteren en van deze innovatie profiteren. Udea rolt het systeem Benelux-breed uit. Dit geeft schaalvoordelen waardoor er budget is om het systeem te blijven ontwikkelen in de toekomst.

Centraal product- en artikelbeheer
Valk Solutions had als eerste in Nederland een online kassasysteem dat verder gaat dan alleen de kassa. “Alles is verbonden in één database“, vertelt Jon trots. “Je hebt één plek voor het bijhouden van zowel klantgegevens als productgegevens. Daarmee heb je toegang tot interessante data en kun je mooie dingen doen voor je klanten. Online en offline is nu met elkaar verbonden. Voor een consument makt het nu ook niet uit of hij naar een winkel gaat of online bestelt, account- een aankoopgegevens zijn overal beschikbaar.

Met het nieuwe systeem kan Udea makkelijker zaken regelen vanuit het hoofdkantoor. Een ondernemer hoeft het product- en artikelbeheer niet meer lokaal bij te houden wat veel tijd scheelt. Wijzigingen verschijnen real time in de cloud. Voorheen werd het systeem in de nacht bijgewerkt, nu gebeurt dat meteen. Allemaal veilig beschermd via de server van Valk; er gaan geen data naar het buitenland. Jon: “We hebben een veiligheidscertificaat met jaarlijkse audit. We zorgen dat vertrouwelijke gegevens niet op straat komen te liggen.

Het nieuwe systeem is stabieler dan het oude en leidt tot aanzienlijk lagere beheerskosten. “We hebben ter plekke bij de winkels van Marqt en Ekoplaza de volledige IT-infrastructuur vervangen“, vertelt Luc. “Van kassa tot scanner en internetverbinding. Hiermee kunnen ze jaren vooruit.” Door in de cloud te werken, zijn ondernemers minder afhankelijk van de hardware. Alles staat centraal opgeslagen. Jon: “Als er onverhoopt een kassa kapotgaat, zijn er geen gegevens verloren. Ook zijn er geen lokale servers die kunnen crashen.

 

 

Eén aanspreekpunt bij technische problemen
Prettig aan de samenwerking met Valk Solutions is dat klanten van Udea één aanspreekpunt hebben bij problemen. Jon: “Of het nu gaat om beveiliging, muziek in de winkel, koeling of kassa: voor alles wat een stekker heeft, vindt Valk een oplossing.” Luc: “We vinden het belangrijk om onze klanten te ontzorgen. Je wil niet zelf allerlei technische problemen moeten oplossen.” Valk biedt deze service aan alle klanten die voor het systeem kiezen zoals Udea het heeft vastgelegd, ook de formulevrije winkels. Dit betekent implementatie, onderhoud en beheer van het kassasysteem en daardoor, belangrijker nog, ondersteuning in de bedrijfsprocessen.

Tijdsbesparing bij bestellen
Vrijwel de hele bevoorrading gaat in het nieuwe systeem automatisch. Valk weet precies wat er allemaal langs de kassa’s gaat en die informatie gaat naar Udea. Op basis van deze informatie en de gegevens over de afgelopen periode berekent SlimStock het optimale voorraadniveau per winkel. Ondernemers hoeven niet meer zelf te bestellen en krijgen automatisch geleverd wat ze nodig hebben. Luc: “Wat geautomatiseerd kan, willen we automatiseren. Ondernemers houden daardoor meer tijd over voor hun klanten.” Interessante mogelijkheden zijn afwegen bij de kassa en elektronische schaplabels. Luc: “In oktober gaan de eerste vijf Ekoplaza-winkels ermee werken. Om het daarna op grotere schaal te implementeren in het AGF-schap bij andere winkels die voor deze optie kiezen. Met elektronische labels kunnen we de prijs binnen 30 seconden aanpassen. We kunnen dit vanuit Udea doen voor alle klanten, maar ook specifiek per formule of per winkel. Formules en winkels houden altijd de vrijheid om zelf iets aan te passen”, vult Jon aan. “Zo maken we dynamisch prijzen mogelijk. Bijvoorbeeld door op het eind van de dag korting te geven op bepaalde versproducten.

 

 

‘Meer tijd voor onze klanten’
Assistent-bedrijfsleider Mark Verhoof van Ekoplaza in Den Bosch is zeer te spreken over het nieuwe systeem. “Op mijn eerste werkdag werd alles hier omgebouwd. Daarvoor werkte ik in Breda met het oude systeem dat gelukkig ook daar spoedig wordt vernieuwd. Het is echt een wereld van verschil. We moesten toen nog handmatig langs de schappen op te bestellen. Daar waren we al snel twee uur mee bezig. Het nieuwe systeem levert enorme tijdswinst op. Het scheelt zo’n 10 tot 20 uur per week. Bovendien haalt het de dagelijkse bestelstress weg omdat Udea begin van de middag de bestellingen binnen wil hebben. SlimStock regelt dit zonder dat je er omkijken naar hebt. Natuurlijk moeten we nog wel controles uitvoeren, maar dat vind ik ook belangrijk. Bij de klantenservice van Valk Solutions zijn ze altijd vriendelijk. Ze kijken en denken mee en meestal zijn we meteen geholpen. Schaplabels maken gaat nu heel eenvoudig. Op het moment hebben we veel acties met fruit. Het is prettig dat die centraal worden aangeboden en meteen in het systeem staan. Overige acties een maaltijden bestellen we nog wel handmatig, maar dat is met tien minuten gebeurd. Heierdoor houden we meer tijd over voor de klant en daar draait het uiteindelijk om. We hebben verder hoge verwachtingen van het nieuwe online spaarsysteem. Het zou mooi zijn als we hiermee onze klanten blij kunnen maken met iets leuks.

 

Bron: Magazine ‘Verbindend in biologisch’ uitgegeven door Udea
Link: https://view.publitas.com/ekoplaza/verbindend-september-2020/page/22-23

 

Montfoort, november 2020

Terug naar overzicht