V?: Een klant wil bijpinnen. Kan dat?
A: Ja dat kan. Na de toets het te betalen bedrag aanpassen naar het bedrag dat de klant wil pinnen. Als het pinnen gelukt is laat ProPOSS zien welk bedrag aan de klant teruggegeven moet worden.

V?: Hoeveel kan ik klanten laten bijpinnen?
A: Dit is te vinden en in te stellen onder menu punt 4.2 Betaalsoorten. Kies “EFT” en stel het gewenste bedrag in bij “Max. Wisselgeld”.

V?: Ik heb een betaling contant afgeslagen en nu wil de klant toch pinnen. Hoe doe ik dat?
A: Het is niet nodig om alles op contant retour te boeken en dan weer opnieuw te scannen en nu met pin af te rekenen. Ga zonder iets te scannen met de knop naar het afreken scherm het bedrag dat contant is betaald negatief in en druk op en daarna weer op.
Het bedrag is dan van contant afgeboekt en er bij pin bij gekomen.

V?: Hoe moet ik een klant op rekening afrekenen?
A: De beste methode is dat te doen door de klant op “Pakbon” te laten afrekenen.
Scan de betreffende artikelen.
Selecteer de klant.
Ga naar het baliemenu met de knop
Kies hier bij de knop
Nu de artikelen afslaan met
De pakbon is bij menu punt 1.3.2. Te zien en kan daar gefactureerd worden.

V?: In de balie krijg ik een melding dat de klant niet genoeg krediet heeft om op rekening te kopen.
A: De melding is alleen een waarschuwing en na kan er gewoon afgeslagen worden. Bij de klant is op de volgende manier in te stellen dat deze waarschuwing niet meer komt. Klant selecteren en op het tabblad extra een kredietlimiet invoeren.

V?: Ik wil een klant laten aanbetalen. Kan dat?
A: Dat is mogelijk. Er wordt niets gescand en direct op de knop [TOTAAL] gedrukt. Vul het bedrag dat de klant gaat aanbetalen negatief in.
– Indien aanwezig klik op de knop [Op rekening].
Anders:
– Klip op [Enter] en selecteer betaalsoort 9 (Betaling op rekening)

De kassa vraagt nu het opgegeven bedrag af te rekenen. Dat kan door contant of met de PIN af te rekenen. Hierna staat bij de klant geregistreerd dat de klant een tegoed heeft. Bij de volgende keer afrekenen wordt gevraagd of dit verrekend moet worden.

V?: Hoe moet ik krantenbonnen behandelen in de balie?
A: Deze bonnen moeten gescand worden in het afrekenscherm, dus nadat op de knop is gedrukt.

V?: Krantenbonnen scannen niet in het afrekenscherm.
A: Barcode toevoegen onder: instellingen > betaalsoorten > tabblad waardebonnen.

V?: Kan ik mijn bedrijfslogo op de kassabon afdrukken.
A: Dat kan. Hiervoor moet het logo in de printer geladen worden door onze technische dienst.

V?: Kassalade gaat niet open.
A: De kassalade zit direct op de bonprinter aangesloten. Als die bonprinter een storing heeft gaat de kassalade niet open. Controleer de printer op storingen en start opnieuw op door de schakelaar even uit en weer aan te zetten.

V?: Artikelinformatie opvragen in de balie geeft niet de correcte prijs?
A: De artikelinformatie wordt van het tabblad algemeen gelezen, prijs bij barcode wordt niet meegenomen (dit speelt ook bij CPV’s).

V?: Hoe moet ik een uitbetaling staatsloten retour slaan?
A: Retour uitbetaling staatsloten, bedrag invoeren — geldt alleen voor primera, Read shop heeft betaalsoort uitbetaling staatsloten.

V?: Hoe kan ik korting geven in de balie?
A: Toets in de invoer regel van de balie in: “2.5B” voor 2,50 korting of “10K” voor 10% korting. “10S” geeft 10% korting op de hele bon.

V?: Hoe kan ik zien wie wat heeft gedaan op de kassa?
A: Aparte gebruikers aanmaken en mensen per bon laten inloggen ofwel met wachtwoord, ofwel met touchknoppen.

V?: Hoe kan ik tussentijds m’n kas controleren?
A: Een X-afslag bekijken of uitprinten. Deze zijn gespecificeerd per kassa.

V?: In de balie scant een artikel als “Onbekend artikel” terwijl dit op de BO wel herkend wordt.
A: Dit komt doordat sommige kassascanners de nullen aan het begin van een barcode weglaat. ProPOSS ziet dat als een andere barcode.
Dit komt vaak voor bij zelf toegevoegde artikelen, dus bij deze artikelen óók barcodes aanmaken zonder voorloop nullen.

V?: Ik krijg telkens de melding dat de pin buiten gebruik is.
A: ProPOSS herstarten. Zorgen dat ProPOSS maar 1x draait.

V?: M’n pin apparaat geeft telkens aan: “Pas ongeschikt”.
A: Aan en afmelden pin, anders contact opnemen met Interpay / Payzone / CCV PIN.

V?: e-Vouchers komen er niet uit en er is geen foutmelding.
A: Staat Alphyra als voorkeur leverancier? Staat het producttype op het tabblad extra op V en niet op P.

V?: e-Voucher komen er niet uit en er is een foutmelding
A: De e-Voucher wordt al als retour bon op het scherm gezet. Bon retour slaan en foutmelding doorgeven aan Valk Solutions.

V?: Hoe maak ik onderscheid tussen pin en chip betalingen in de balie met een Alphyra gekoppeld pin-apparaat?
A: Dat kan NIET, hij ziet gewoon een elektronische betaling, bij het afmelden van de pin ‘s avonds komt er een rapport waar het apart op vermeld staat.

V?: Hoe kan ik een ouder kassabonnetje nogmaals printen?
A: Van deze dag Ctrl+L of kopie bon op touchscreen, daar de bon selecteren en een kopie uitdraaien. Van een eerdere dag is het nodig in menu punt “5.5 Bon historie” het journaal te doorzoeken en daar de betreffende bon opnieuw uit te printen.

V?: Hoe kan ik in de balie de bestelling van een klant toevoegen?
A: Artikel opzoeken > F8 bestel > en dan hier de gegevens van de klant en bestelling invoeren.

V?: Klant zoeken op postcode in de balie.
A: Invoeren in het volgende formaat: “1234 AB”.

V?: Hoe kan ik in een transactie met meerdere giftcards afrekenen?
A: Dat kan NIET. Wat wel kan is op bij 4.2 betaalsoorten wisselgeld aanzetten bij de giftcards en vervolgens met losse transacties de andere giftcards afhandelen.

V?: Als ik een klant aanmaak en een pas scan, krijg ik de volgende keer als ik de pas scan: Nieuwe Pas…
A: De procedure met klantpassen houdt in dat om een pas toe te kennen, eerst de pas wordt gescand en dan bij de pas de klantgegevens in te voeren. De klantpassen worden aangemaakt op een klant met de naam nieuwe pas.

V?: Hoe kan ik de tekst op de kassabon wijzigen?
A: Bij menu punt 4.A.3 de kassa selecteren dan bij tabblad “Bontekst” de aanpassing maken.
De naam kan niet aangepast worden. Neem hiervoor contact op met Valk Solutions.