Van producten naar services
Traditioneel is de retail gericht op de verkoop van producten. Daarnaast zien we een trend tot de verkoop van services. Dat speelt bijvoorbeeld bij producten die een vorm van montage vragen. Zoals het ophangen van je zonwering, het afhangen van je nieuwe voordeur, of het monteren van een kast. Wie kent niet de televisie commercial over de sympathieke vakman van Hubo die bij je thuis komt.
Deze combinatie van producten en services stelt speciale eisen aan de workflow automatisering. Het is niet meer genoeg om EAN codes te beheren. Er komen ook offertes, inmetingen, aanbetalingen, deelleveringen en routeplanningen aan te pas. Daar bestaan specialistische oplossingen voor maar die zijn duur, dat kan niet altijd uit. En hoe bewaak je dan de samenhang tussen de producten en de services?
In nauwe samenwerking met EK DIY (voorheen DGN Retail) en partners in de keten heeft Valk Solutions haar platform uitgebreid voor de verkoop van services. Met relatief kleine aanpassingen kunnen we onze klanten in de doe het zelf branche en mogelijk ook in andere branches ondersteunen om extra inkomsten te genereren uit services.
Thijs Kwakkenbos, business consultant bij Valk Solutions: “Vanuit de klantorder worden geautomatiseerd vervolgacties gegenereerd zoals het opvolgen van offertes en het bewaken van aanbetalingen. Dankzij nieuwe filters in de klantorder module kunnen winkels efficiënt werken en overzicht houden. Het BI dashboard is geschikt gemaakt om de marge op services in de gaten te houden. En integraties met partners zoals Outsmart, Bumbal, Woontotaal, Deli Home en anderen waarborgen een best of breed totaal oplossing voor de klant.”
Deze nieuwe functionaliteiten worden momenteel in gebruik genomen door de eerste klanten. We zijn benieuwd naar hun ervaringen en feedback zodat we ons platform kunnen blijven verbeteren!
Montfoort, november 2023