In 2021 heeft Valk Solutions haar marktpositie verder versterkt. Naast supermarkten, bouwmarkten, fashion en franchise retail is de onderneming nu ook actief in horeca en openbaar vervoer in binnen- en buitenland. Voor al deze branches heeft Valk Solutions oplossingen in huis.
Het ondernemende familiebedrijf uit Montfoort kent een sterke productvisie van omnichannel integratie met één waarheid in de hele keten. Algemeen directeur Karin Valk licht toe: “Deze productvisie ondersteunt nieuwe verdienmodellen voor retail organisaties. Zo kunnen bestellingen van webshops en marketplaces in winkels afgehaald worden (click & collect), uit winkelvoorraden geleverd (ship from store), of rechtstreeks door de leverancier thuisbezorgd worden (dropshipment). Voorraden van hardlopers kun je automatisch laten aanvullen uit filialen met overvoorraad. Winkeldochters en laatste exemplaren kun je volgens inzetregels terughalen naar het DC en uitverkopen in een outlet of op de webshop. Deze en andere ordermanagement oplossingen draaien op het ASPOS cloud platform van Valk Solutions.”
Bedrijfsoprichter Robert Valk vult aan: “In 2021 hebben we ook ingespeeld op de personeelstekorten bij klanten. Met onze warehouse management en put to light oplossingen verwerken distributiecentra meer pakketjes met minder mensen. Met onze self checkout en instore kiosk kunnen consumenten zichzelf helpen zonder tussenkomst van een caissière. Met onze ESL oplossing kunnen schapkaartjes centraal bijgewerkt worden. En met QR table ordering bestellen gasten met hun smartphone van een digitale menukaart, zodat horeca ondernemers met minder bediening hoeven roosteren.”
Het ondernemersechtpaar geeft de voorkeur aan autonome groei waarbij klanten bewust voor hen kiezen. Maar soms komt er een kans voorbij die ze niet laten lopen. Robert vertelt: “In 2019 hebben we fashion wholesale oplossing PFA overgenomen. PFA is een aanwinst gebleken en de integratie is succesvol afgerond. In 2021 hebben we een volgende stap gezet met de acquisitie van Countr. Countr is een global POS app, volledig multi language met tientallen munteenheden, betaalsoorten en fiscale stelsels en helemaal onafhankelijk van operating systemen en hardware. Met Countr verwacht ik de groeistrategie een boost te geven, ook over de grens.”
Een ander speerpunt in de groeistrategie is e-commerce. Valk Solutions ontwikkelt in eigen beheer omnichannel webshops met de allerbeste Google Lighthouse scores. Daarnaast faciliteert Valk Solutions met REST API’s externe webshop bouwers in een open business model. Karin: “Zó borgen we die ene waarheid met één klantbeleving ongeacht of wij de webshop ontwikkelen of een derde.”
Al deze ontwikkelingen zijn mogelijk dankzij een grote groep trouwe klanten. Inmiddels werken elke dag 35.000 actieve gebruikers in hun primaire processen met de software van Valk Solutions. Jaarlijks genereren klanten 3,2 miljard euro verkoopomzet uit online transacties op haar platformen. Een excellente customer service is dan ook hoogste prioriteit bij Valk Solutions. Karin sluit af: “We werken inmiddels met 105 mensen met uiteenlopende achtergronden. Maar wat ons bindt, is een ware obsessie om klanten tevreden te maken. Elke dag weer, wat de vraag of wens ook is, we bieden altijd een oplossing.”