Valk Solutions introduceert een nieuwe applicatie op het ASPOS retail platform, de Self Checkout. Bekend van de grote supermarkten en tankstations komt de selfservice kassa nu ook beschikbaar voor onze ASPOS klanten.
De vraag naar zelfhulp oplossingen in de Nederlandse retail neemt toe. Enerzijds om personeelskosten te besparen voor retailers, anderzijds om meer opties te bieden aan consumenten. Sinds de corona pandemie is er bovendien de wens om contactmomenten te verminderen. Daarom komt Valk Solutions na de Mobiele Kassa nu ook met de Self Checkout.
Met de Self Checkout kan de consument helemaal zelf afrekenen, zonder tussenkomst van een caissière. De user interface is ultra-eenvoudig en foolproof. De applicatie is meertalig, de consument kan zelf de gewenste taal kiezen, ook voor meertalige productomschrijvingen. Prijzen en acties werken online net als de gewone ASPOS kassa’s. Ook de eigen klantenkaart werkt gewoon voor bijvoorbeeld bonusprijzen. Met één druk op de knop kan de consument een winkelmedewerker te hulp roepen, die dan een mobiel bericht ontvangt. De winkel kan zelf het gewenste controlesysteem inrichten, bijvoorbeeld na elke zoveel bonnen een controle, of controle van klanten die vaker op dezelfde dag komen, klanten met meer dan een bepaald aantal bonregels, of met een hoog bontotaal. Afhankelijk van de gekozen controle ontvangt de winkelmedewerker automatisch zijn controle opdrachten.
Stefan van der Meer, product owner bij Valk Solutions: “Handig is dat de consument een bon direct kan doorzetten naar een bemande kassa. Bijvoorbeeld als toch meer assistentie nodig is, of bij speciale artikelen die niet via selfscan afgerekend mogen worden. De kassabon wordt op verzoek per e-mail aangeboden. Alle financiële transacties op de Self Checkout worden online opgeslagen en komen net als bij gewone kassa’s direct op de x-afslag en z-afslag van de betreffende winkel in een volledig gesloten geld- en goederenstroom. Op de Self Checkout terminal staan geen data en geen programmatuur, alles draait veilig in de browser. Daarbij wordt ook bijgehouden welke klanten de Self Checkout gebruiken, wat interessant kan zijn voor doelgroep marketing.”
Uniek aan deze oplossing is dat alle applicaties met dezelfde REST API op de ASPOS cloud werken. Gewone kassa’s, mobiele kassa’s en zelfhulp kassa’s, maar ook kiosken en webshops zijn online en realtime gekoppeld met één waarheid. Zonder synchronisaties en met nul maatwerkinterfaces in een vereenvoudigd IT landschap met de laagste TCO (total cost of ownership).
De ASPOS Self Checkout wordt momenteel in pilot getest en komt daarna landelijk beschikbaar voor alle ASPOS klanten.