‘Ik heb 15 jaar ervaring op de winkelvloer en weet hoe belangrijk het is om over een goed werkend kassasysteem te beschikken‘. In dit item geven wij jullie een kijkje in onze keuken, de keuken van Valk Solutions. Onze mensen aan het woord met deze keer manager Applicatiebeheer, Thomas.
Ontmoet Thomas, onze manager Applicatiebeheer
Ik ben Thomas Jansen, 36 jaar oud, en ik ben manager Applicatiebeheer van het team beheer bij Valk Solutions. De applicatie managers zijn verantwoordelijk voor het goed functioneren van het ASPOS platform. Daarbij horen ook alle interfaces die daarmee gemoeid zijn. Zo voeren we bijvoorbeeld de updates uit van ASPOS, richten ASPOS omgevingen in voor nieuwe klanten en hebben we afgelopen jaar als team beheer alle klantomgevingen gemigreerd naar ons nieuwe serverpark. Daarnaast zorgen we ervoor dat bijvoorbeeld artikelgegevens en ontvangsten juist en tijdig worden ingelezen en de orders die in de winkels worden geplaatst zo snel mogelijk (via JDS) bij de leverancier of het hoofdkantoor van de winkelketens terecht komen. Het is onze taak om proactief te monitoren of alle systemen nog naar behoren werken en zodra zich hier problemen voordoen doen we ons uiterste best dat zo snel mogelijk opgelost te krijgen om de impact voor de winkels zo klein mogelijk te houden.
Het belang van een kassasysteem
Ik heb 15 jaar ervaring op de winkelvloer en weet hoe belangrijk het is om over een goed werkend kassasysteem te beschikken. Als manager Applicatiebeheer is dat precies waar ik verantwoordelijk voor ben. Storingen signaleren vóór de klant daar last van heeft en alles zo snel mogelijk weer werkend krijgen als een storing zich voordoet.
Applicatiebeheer is een vraagbaak voor collega’s
Applicatiebeheer speelt een belangrijke rol in veel projecten, zeker als er informatie uitgewisseld moet worden tussen ASPOS en systemen van derden. We hebben een uitgebreide kennis van ASPOS “aan de achterkant” en zijn we in onze functie echt een vraagbaak voor collega’s.
We staan 24/7 paraat
Het agile beheer team is verantwoordelijk voor applicatiebeheer en interfacing, het team van 11 man bestaat uit systeembeheerders, database administrators en beheerders van de omgevingen van onze klanten. Het zijn hele fijne collega’s die hard werken en altijd voor elkaar klaar staan. Als beheerder heb je geen baan van 08:30 tot 17:00, de systemen moeten altijd operationeel zijn. Als zich storingen voordoen staan er altijd collega’s paraat om elkaar uit de brand te helpen.
Het draait om klanten blij maken
Klanten blij maken, dat is waar het allemaal om draait. Er is niets mooier dan een compliment van een klant als we iets opleveren. Wat voor ons een “kleine RFC” is voor een “simpele import” kan voor een klant een besparing van uren per dag opleveren en veel frustratie besparen, dan merk je echt dat je het verschil maakt.
Continu verbeteren
Ik hou er niet van om herhalend werk te doen, als ik dezelfde taak voor een 2e keer doe gaan direct de raderen draaien hoe we dit in de toekomst kunnen automatiseren. Zo houden we onze handen vrij om verbeteringen door te voeren op andere gebieden.
Klanten meer meenemen in het proces
Het is belangrijk om goed te communiceren met onze klanten. Dit jaar gaan we daar een grote stap in maken bij de jaarlijkse ASPOS release. We nemen klanten intensiever mee in het proces en communiceren een duidelijke tijdlijn. Zo kunnen klanten beter plannen en weten ze wat ze te wachten staat. Uiteraard willen we altijd verbeteren. Daarom worden opdrachten die zijn opgeleverd nagebeld door ons bedrijfsbureau met de vraag wat voor rapportcijfer ze de uitvoer van de opdracht beoordelen. Deze beoordelingen en opmerkingen gebruiken we om leerpunten te bepalen en onze processen te verbeteren.