Geautomatiseerde uitwisseling van informatie tussen fashion retailers en hun merk leveranciers levert grote voordelen op in de keten. In nauwe samenwerking met ons PFA-team gebruiken steeds meer klanten EDI (electronic data interchange) of API (advanced programming interface) voor proces integraties. Dagelijkse processen zoals het aanmaken van artikelen, invoeren van orders, binnen melden van goederen en prijzen, labelen en interfiliaal verdelen van voorraden verlopen hierdoor sneller, met minder handwerk en minder fouten.
Dankzij dit soort technologie worden nieuwe verdienmodellen mogelijk in de supply chain. Bijvoorbeeld het in concessie of consignatie geven van een deel van het assortiment, waarbij de voorraad in de winkel eigendom blijft van de leverancier tot het moment van verkoop. Een andere trend ontwikkeling is VMI (vendor management inventory), waarbij de leverancier verantwoordelijk is voor het voorraadbeheer in de winkel en het passend herbevoorraden. Het mag duidelijk zijn dat gestructureerde uitwisseling van informatie een noodzakelijke voorwaarde is voor VMI. In het bijzonder multibrand fashion leveranciers en hun merkleveranciers varen hier wel bij.
Peter van der Tol, senior business consultant van PFA bij Valk Solutions: “Onze PFA-klant Score is hiervan een goed voorbeeld. Score levert het jeansmerk Chasin’ succesvol in 14 landen. Een retailer ontvangt promotiemateriaal, de initiële voorraad wordt afgestemd en Score zorgt voor tijdige herbevoorrading in consignatie. Een ander voorbeeld van succes is SUR, moederbedrijf van Aktiesport en Perry Sport. SUR werkt met API’s voor het in concessie verkopen van producten van onder andere Nike en Adidas op de webshop, compleet levering via dropshipment. GIKS in België heeft op haar beurt mooie ervaringen met VMI met diverse leveranciers. En zo kan ik nog wel even doorgaan.”
Belangstelling voor ketenintegratie en nieuwe verdienmodellen in jouw fashion onderneming? Bel ons op 0348 449 585, we adviseren je graag.