Op deze pagina vind je handleidingen en handige informatie met betrekking tot ProPOSS over:

  • Het maken van de jaarafsluiting voor de boekhouding (kasstaat rapportage)
  • Het verwerken van extra veel prijswijzigingen van jouw leveranciers
  • Het inventariseren en waar nodig corrigeren van de voorraad
  • Het uitdraaien van een voorraadwaardering

We vertrouwen je hiermee van dienst te zijn. Heb je toch nog vragen? Onze klantenservice helpt je graag!

KASSTAAT

Dit rapport informeert je over de ontvangsten en uitgaven in een door jouw ingestelde periode waarbij gebruik wordt gemaakt van de dag-afsluitingen. Het rapport geeft informatie over:

  • Journaalposten
  • Specificatie van betaalsoorten
  • Totaal aantal klanten
  • Totaal gegeven korting
  • BTW totalen
  • Groep totalen
  • Omzet rekening Totalen

Hoe maak ik een kasstaat in ProPOSS?

Het rapportage KASSTAAT vind je in ProPOSS onder menupunt 5.4.1 financieel > Periode Overzicht > Div. financiële overzichten.

Klik hier voor de handleiding voor het maken van de kasstaat in ProPOSS

Prijswijzigingen

Wanneer nieuwe productinformatie van de leverancier wordt ingelezen worden er prijswijzigingen aangemaakt. Indien deze informatie via een hoofdkantoor naar de winkel wordt verzonden zal na het verwerken van de prijswijzigingen (afhankelijk van bepaalde instellingen):

  • De prijs in de filialen ook automatisch aangepast worden omdat het hoofdkantoor het prijsbeleid van alle filialen bepaalt. Voor het filiaal worden indien nodig nieuwe labels gemaakt.

of

  • Worden er per filiaal ook prijswijzigingen aangemaakt voor de producten die daar een status hebben. Zolang deze prijswijzigingen in het filiaal NIET goedgekeurd zijn worden de producten nog steeds voor de OUDE prijs verkocht. Het verwerken van prijswijzigingen gaat in deze filialen NIET

Prijs bij scancode

Bij de scancode van een product kan een prijs opgegeven worden, bijvoorbeeld tabaksproducten. Als de betreffende scancode wordt gescand zal het product voor de hier opgegeven scanprijs afgerekend worden en niet voor de verkoopprijs van het tabblad ‘productgegevens’. Hierdoor is het mogelijk om bij een prijswijziging de oude voorraad voor de oude prijs te verkopen zoals dat bij sigaretten verplicht is. Voor producten met een prijs bij de scancode worden prijswijzigingen aangemaakt. Het verwerken van een prijswijziging heeft dus geen invloed op de verkoopprijs van het product omdat de prijs bij de scancode NIET wordt aangepast. Toch is het belangrijk om deze prijswijzigingen te verwerken omdat de ‘verkoopprijs’ op het tabblad ‘productgegevens’ wordt gebruikt bij verschillende rapportages.

Welke manieren van inventariseren zijn er?

We onderscheiden 3 soorten tellingen, die wij hieronder toelichten:

  • Verschil-telling
    U gaat de GEHELE winkel tellen en de NIET getelde producten inclusief negatieve voorraad KUNNEN daarbij op NUL worden gezet.
  • Deel-telling
    U gaat een door u ZELF GESELECTEERD DEEL van de winkel tellen en alleen de NIET getelde producten van dat gedeelte worden op NUL gezet. De rest van uw voorraad blijft onveranderd.
  • Nul-telling
    Deze telling kan alleen worden uitgevoerd wanneer de winkel DICHT is. Wij raden dit aan alleen te doen wanneer een BALANSBUREAU de telling verricht. Neem hiervoor contact op met de klantenservice van Valk Solutions.

Wat moet u beslist NIET doen tijdens een inventarisatie?

  • Pakbonnen binnen boeken
    Vóór de inventarisatie begint moeten alle pakbonnen verwerkt of verwijderd worden. Daarna geen pakbonnen meer verwerken tot de inventarisatie is afgerond. Producten die tijdens de inventarisatie worden ontvangen moet u controleren en daarna rustig laten staan in een hoekje van het magazijn. Na het afronden van de inventarisatie mogen die producten ingeboekt en in de winkel gelegd worden.
  • Producten verplaatsen
    Om fouten te voorkomen mogen producten tijdens de inventarisatie NIET worden verplaatst. Ook niet tussen magazijn en winkel. Als er tijdens een aantal avonden wordt geïnventariseerd zorg er dan voor dat aan het begin van de inventarisatie voldoende producten in de winkel liggen voor de gehele periode.
  • Onbekende producten
    Als er tijdens de inventarisatie onbekende producten worden gevonden de inventarisatie niet onderbreken maar het onbekende product uit de winkel pakken en apart leggen. Dit is om te voorkomen dat u fouten gaat maken door steeds de inventarisatie te onderbreken. Na afloop van de inventarisatie de problemen met de onbekende producten oplossen en de voorraad goed zetten.
  • Klanten helpen
    Als er wordt geteld met de winkel open is het wenselijk dat de persoon die de telling uitvoert niet wordt gestoord door klanten. Dit is om fouten door iedere keer stoppen te voorkomen

 Hulp nodig?

Neem gerust contact op met onze klantenservice via support@valksolutions.nl het telefoonnummer 0348 431 490