“We voelen ons een gewaardeerde klant bij Valk Solutions.”

Primera bundelt de kracht van zelfstandig ondernemerschap met de voordelen van een gemeenschappelijke aanpak. Primera is marktleider in haar segment met al meer dan 420 Primera winkels. Per week worden circa 1 miljoen klanttransacties afgehandeld. Het Primera assortiment bestaat o.a. uit boeken, tijdschriften, wenskaarten, kantoorartikelen, tickets en Loterijen. Daarnaast bieden de winkels een fors aantal (elektronische) diensten.

Waarom heb je 5 jaar geleden voor Valk Solutions gekozen?
“Er was meteen een klick tussen ons. Ik vond het belangrijk dat Primera en Valk Solutions qua formaat en qua type bedrijf bij elkaar pasten. Primera en Valk Solutions zijn beide no-nonsense bedrijven waarbij geldt afspraak=afspraak. De eerste kennismaking was op een beurs. Feitelijk was het Joop Schilperoord die zodanig onze interesse wist te wekken dat wij ons verder gingen verdiepen in Valk Solutions en ProPOSS. Na een RfP procedure en pilot fase hebben we voor Valk Solutions gekozen.”

Waar zat ‘em die klick precies in?
“Valk Solutions begreep wat we nodig hadden. Onze branche kent toch wel wat specifieke eigenschappen. Daarnaast zijn wij ook best veeleisend. Valk Solutions toonde zich een sparring partner. Het was dan wel standaard software, maar er waren ook aanpassingen mogelijk. Vanuit commercie komen er steedsvaker verzoeken voor allerlei koppelingen. Daarnaast bespreken wij in onze gebruikersvereniging wensen van ondernemers. Die worden dan meegenomen in nieuwe versies.”

Wat gebruik je het meeste in ProPOSS?
“Uiteraard springt het scannen en afrekenen het meest in het oog. Dat moet super gebruiksvriendelijk zijn. Zo simpel dat je het onmogelijk fout kunnen doen, met duidelijke meldingen en heldere knoppen. Heel belangrijk voor Primera is ook voorraadbeheer. Dankzij ProPOSS gaat de voorraad omlaag en is er ook nog eens minder nee-verkoop. Ondernemers geloven dat van te voren niet. Ze denken dat ze met lege schappen komen te zitten als de voorraad omlaag gaat. Maar niets blijkt minder waar. Inmiddels maakt 65% van onze ondernemers gebruik van het voorraadbeheer en bestelt elektronisch.”

Welke voordelen heeft onze winkelautomatisering voor Primera?
“Ondernemers hebben meer inzicht in hun winkel. Ze kunnen beter inspelen op lokale behoeftes. Er zijn top- en flop-lijsten, zodat ondernemers precies weten welke producten wel en niet goed lopen. Het rendement per schapmeter kan hierdoor fors omhoog! Dankzij cijfermatig inzicht kunnen we op het hoofdkantoor de formule beter sturen. We hebben goede feedback voor leveranciers. We leiden schappenplannen af uit de cijfers. Automatisering komt ook de binding tussen ondernemers en organisatie ten goede. Electronische diensten zoals giftcards, e-vouchers, ticketverkoop en loterijen worden mogelijk dankzij automatisering. Op die manier hebben we ook nieuwe diensten exclusief voor Primera binnengehaald. Daarnaast kunnen we per kassabonregel precies alles volgen wat in de winkels verkocht wordt. Hierdoor krijgen we ook beter inzicht in consumentengedrag en combinatieverkopen.”

Heb je een tip voor collega winkelketens?
“Kom bij ons kijken en overtuig je zelf. Waarom denk je dat alle Primera winkels op deze manier geautomatiseerd zijn? Dat doen we echt niet omdat het geld kost. Ik denk dat er nog veel onwetendheid is over wat automatisering kan betekenen. Kijk niet alleen naar wat het kost maar vooral ook naar wat het kan opleveren.”

Wat ben ik vergeten te vragen?
“We gaan heel open en direct met elkaar om. Valk Solutions is toegankelijk voor ons. We kennen de mensen. Het is prettig dat we een vaste contactpersoon hebben. Door de korte lijnen kunnen we lopende zaken lekker pragmatisch aanpakken. We voelen ons een gewaardeerde klant bij Valk Solutions.”

hielcospruijt-120x120Hielco Spruijt
Primera