Bijl Blogt: Retail INspiratie op de Euroshop

Bijl Blogt: Retail INspiratie op de Euroshop

We hebben het allemaal nodig, ‘Inspiratie.’ Wie beweert dat ie zonder kan, is niet van deze tijd. Op retailgebied kan je eens in de drie jaar je extra uitleven tijdens de Euroshop, de grootste inspiratie beurs ter wereld als het om de Retailbranche gaat.

Imposante beurs
Elke drie jaar ontmoet ‘Toute Retail’ elkaar in Düsseldorf. Iedereen? Laten we het houden op heel veel. Stakeholders en geïnteresseerden laten zich op deze beurs graag en gericht informeren over de laatste technische en visuele ontwikkelingen. Een heerlijk event, waar je bij wilt zijn als je van het vak houdt. Dave Quadvlieg, Jan van Herwijnen en ik waren gisteren op deze imposante beurs.

Gericht opzoek gaan
Door rond te lopen op deze beurs besef je, meer dan ooit, hoe complex het is om succesvol te zijn als Retailer. Zonder een visie en een plan is het lastig om hulpmiddelen in te zetten en maakt zo’n overweldigende beurs je vooral onzeker, vooral als het om keuzes maken gaat. De meeste bezoekers gaan gericht op pad en kiezen bewust op welke gebied ze willen verbeteren. Voor hen is het duidelijk in welke hal of bij wie ze zich moeten laten informeren en inspireren. Op alle thema’s vind je aanbod en oplossingen. Het is aan jou als ondernemer om te bepalen wat urgent is.

Inhoudelijk verbeteren
In 550 woorden kan je zo’n overweldigende beurs niet. Het is vooral zaak dat je voor je eigen bedrijf kijkt. In de hoop dat je vindt wat jou inspireert, helpt processen te verbeteren of klanten een betere beleving te bezorgen. Wat ons is bij gebleven? We mogen best trots zijn op de Nederlandse ondernemers, die daar vol trots en overgave hun diensten en producten staan te promoten. Bij alle gesprekken die we hadden, ging het over de inhoud en niet om de vorm. Het ging over: ‘Hoe gaan we iets inhoudelijk verbeteren.’ De extra beleving voor klanten zit vaak in de ‘stille’ maar wel voelbare vernieuwing. Processen die beter verlopen, licht wat beter is afgestemd of een onbeschrijfbare emotie die je als klant voelt.


Valk Solutions zichtbaar vanaf 07:58sec

Enkele voorbeelden
Het Nederlandse bedrijf Valk Solutions toonde op een professionele en unieke wijze hun Omnichannel visie met bijbehorende oplossingen. Hans Boodt had wederom een stand met het ‘wow effect’. Sowieso zie je dat etalagefiguren bepalend kunnen zijn voor je stopkracht en de emotie die je wilt meegeven. Ook zagen we van Ansorg een geweldig paskamerconcept, Cory. Zij hebben een uniek lichtconcept ontwikkeld waardoor de spiegelkijker positiever gestemd wordt. Ansorg heeft ook een uniek geïntegreerd lichtconcept met Vitra bedacht voor een click & change wandsysteem.

Moraal van de beurs?
Er zijn heel veel manieren waarop je jezelf kan onderscheiden en waarmee je dat kan realiseren. De vragen zijn vooral: Wie wil je zijn? Wat wil je bereiken met je idee of aankoop? Wie worden er blij van en wat levert het je op? Ga vooral over drie jaar kijken!

Bron: InRetail.nl – Blogger Harry Bijl

Terug naar overzicht